Islamic Widget

JAGALAH HATI JANGAN KAU KOTORI

Nabi Muhammad pernah berkata"Dalam diri manusia terdapat satu gumpal daging,sekiranya daging itu baik,baiklah juga seluruh manusia,tapi sekiranya ia busuk,maka busuklah seluruh manusia itu. daging itu adalah hati."Persoalannya,dapatkah seorang menjadi individu yg kamil sekiranya hatinya busuk?

Pesanan Nabi Muhammad itu adalah bekal terbaik kpd semua dlm usaha menjadi individu kamil.Pakar psikologi dan tingkah laku organisasi di Amerika mencari formula terkini dan terbaik dalam usaha mengembalikan kepercayaan umum selepas krisis kredibiliti konglomerat besar tenaga,Enron dan Worldcom.Mereka sebenarnya tidak memerlukan teori pengurusan yg lebih baik,komputer yg lebih canggih ataupun sistem pencegah rasuah yg terbaik.Mereka hanya memerlukan seorang syarikat dan pegawai yang dapat mengurus HATInya.

Orang yg mempunyai hati yg bersih,secara automatik memiliki suatu kuasa magnet yg luar biasa.kata-katanya dapat meyakinkan lawan bicaranya.Sikapnya menunjukkan yg dia sentiasa diawasi oleh Tuhan.Jelas kelihatan padanya hanya redha Tuhan yg diharapkan.

Dua kunci menguruskan hati;
1.Membiasakan diri membersihkan hati.
2.Berazam meningkatkan kemampuan diri dalam pelbagai bidang.

Hamka menulis,akal itu diisi dgn ilmu manakala hati diisi denagn agama. Menjadi individu yg superb bermakna memelihara agama dan meletakkan agama di atas dakapan yg lain.Sekiranya kita mahu,kuncinya adalah jujur.Dengan bermodalkan kejujuranlah terciptanya rasa percaya pada orang lain.Nabi Muhammad menjadi Rasul pd umur 40 tahun.Namun,beliau membina kredibiliti sebagai seorang yang boleh dipercayai iaitu Al-Amin.
sumber:(Dato'Dr Fadzilah Kamsah&Ahmad Naim Jaafar)

0 comments:

Post a Comment

Thank you Allah

Thank you Allah

All Praises To Allah

"Wanita yg bijaksana mampu mengubah sahara yg gersang menjadi taman yang segar menghijau"

Butterfly Meadow Layout

Grab This Layout: Butterfly Meadow Layouts - Comments - Graphics

Pages